בס"ד

התקשרו עכשיו:

מאמרים

שלח

תודה רבה

פנייתך התקבלה והיא  תענה בהקדם

שדה חובה
שדה חובה
שדה חובה
שדה חובה

התקנת דודי שמש על בניינים מעל 9 קומות

תקציר : חוק התקנת דודי שמש על כל בניין שגובהו עד 8 קומות. אז מה עושים היום ברבי קומות קומות?

מאת: אור הסהר

בישראל חובה להתקין דודי שמש עד כל בניין שגובהו הוא עד 8 קומות. מדוע עד 8 קומות? כי תקנה זו נכתבה בשנות ה 70, אז עוד לא הייתה היכולת להתקין דודי שמש על בניינים מעבר לגובה 8 קומות. בשנה שעברה הועלתה הצעת חוק לחייב התקנת דודי שמש ללא הגבלת קומות. בעקבות כך כתב ד"ר יניב רונן מסמך חדש מטעם הכנסת. במסמך ד"ר רונן מדבר  בין היתר על תועלתן של מערכות סולריות לחימום המים במשק, ועד כמה הם יכולים לתרום עוד אם החוק יהיה תקף גם לגבי המגזר התעשייתי. שימוש במערכות סולריות יכול לחסוך באנרגיה ותורם לאיכות הסביבה.

עליה במספר רבי הקומות

בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית במספר רבי הקומות בישראל. רבים מהבתים הללו גבוהים יותר מ 9 קומות, כך שעל פי החוק המקורי, לא חלה חובה להתקין בהם דודי שמש. וכאן מדינת ישראל מפסידה את התועלת שהיא יכולה להפיק בהתקנת דודי שמש על רבי הקומות. זה יתרום לצמצם בצריכת החשמל, יחסוך לבעלי הדירות במגדלים את ההוצאות על החשמל והכי חשוב - יקטין את הפגיעה באיכות הסביבה.

התקדמות בטכנולוגיה הירוקה

בעוד שעבר לא היה ניתן להתקין מערכת דודי שמש המספקת מים חמים לבניינים גדולים מ 9 קומות, כיום, בעקבות ההתפתחות הטכנולוגיות, ניתן לעשות זאת בקלות ללא תלות בגובה.  במרץ 2012 עבר חוק התקנת דודי שמש ללא הגבלת גובה בקריאה תרומית בכנסת. לבסוף הוחלט כי הגובה יופיע בתקנות ולא יתבצע ע"י חקיקה.  בהמשך, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הסכימה  לחייב  רק את 7 הקומות העליונות בבניין רב קומות.

עמדות משרד הפנים ומשרד האנרגיה והמים

משרד הפנים תומך ברעיון, אל מעדיף לפעול בשיטת העידוד במקום בשיטת החקיקה.  הבעיה היא שהגגות בגורדי השחקים הם קטנים ומיועדים לשימושים אחרים. עוד נאמר ממשרד הפנים שאף על פי ההתפתחות  הטכנולוגית, עדיין המערכות הסולריות לחימום המים לא פועלות בצורה אידיאלית כשמדובר ברבי קומות. מצד שני משרד האנרגיה ומים מעדיף את ההסדר בחקיקה על מנת לחסוך באנרגיה.  אנשי המשרד אפילו מחפשים פתרונות כיצד, למרות השטח הקטן על גגות גורדי השחקים, ניתן בכל זאת לייעל את התקנת דודי השמש.

 

שלח

תודה רבה

פנייתך התקבלה והיא  תענה בהקדם

שדה חובה
שדה חובה
שדה חובה

שדה חובה